چاقی با افزایش تقریباً  6 برابری خطر ابتلا به دیابت نوع 2 ارتباط دارد

16سپتامبر 2019 - چاقی با تقریباً 6 برابر افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 (T2D) ارتباط دارد، خطر ژنتیکی بالا و شیوه ی نامطلوب زندگی نیز خطر ابتلا به دیابت را افزایش می دهد اما به میزان بسیار کمتری. این تحقیقات جدید توسط دکترHermina Jakupovic، و همکارانش از دانشگاه کپنهاگ و مرکز بنیاد نوو نوردیسکبرای تحقیقات متابولیکی پایه انجام و در نشست سالانه انجمن اروپایی مطالعه دیابت در بارسلون، اسپانیا (16-20 سپتامبر)، ارائه شد.

استعداد ژنتیکی، چاقی، و شیوه ی نامطلوب زندگی نقش مهمی در ابتلا به دیابت نوع 2 دارند. دیابت نوع 2، یک اختلال شایع در حال افزایش است که نقش عمده ای در بار جهانی بیماری دارد. طبق اعلام فدراسیون بین المللی دیابت، در سال 2017 تقریباً 425 میلیون بزرگسال (20 تا 79 سال) به دیابت مبتلا بودند. پیش بینی می شود تا سال 2045 تعداد این افراد به بیش از 600 میلیون نفر افزایش یابد.

استراتژی فعلی برای جلوگیری ازT2D ، حفظ وزن طبیعی بدن و بهبود سبک زندگی سالم است. تحقیقات نشان داده است كه مداخلات سبک زندگی طراحی شده برای كاهش وزن باعث تاخير در شروعT2D  در افراد پرخطر می شود. با این وجود، اثرات عوامل سبک زندگی و چاقی بر خطرT2D بسته به تفاوتهای ژنتیکی ممکن است بین افراد متفاوت باشد. بنابراین، درک متقابل بین استعداد ژنتیکی، چاقی و سبک زندگی نامطلوب در توسعهT2D مهم است. هدف این تحقیق جدید، بررسی تاثیر چاقی و سبک زندگی نامطلوب بر پر رنگ شدن خطر ژنتیکی دیابت نوع 2 بود.

آنها از یک مدل سازی آماری برای بررسی یک گروه کوهورت شامل 9،556 مرد و زن از گروه آینده نگر، تغذیه، سرطان و سلامت در دانمارک استفاده کردند. 49.6٪ از این گروه زن و 50.4٪ مرد بوده و میانگین سنی آنها 56.1 (دامنه 50 تا 65 سال) بود. تقریبا نیمی (49.5 درصد) از شرکت کنندگان در طی 14.7 سال پیگیری به دیابت نوع 2 مبتلا شدند.

 سبک زندگی مطلوب بنا به تعریف داشتن حداقل سه مورد از عوامل زندگی سالم بود: عدم مصرف سیگار، مصرف متوسط ​​الکل، فعالیت بدنی منظم و یک رژیم غذایی سالم. در سبک زندگی نامطلوب هیچ یک از این عوامل رعایت نشده یا تنها یک عامل شیوه زندگی سالم در زندگی فرد مشاهده می شود ، در حالی که داشتن دو عامل از سبک زندگی مطلوب به معنای داشتن یک سبک زندگی متوسط ​است. خطر ژنتیکی با نمره خطر ژنتیکی (GRS) شامل بررسی 193 تفاوت ژنتیکی شناخته شده که به شدت بادیابت نوع 2 ارتباط دارد، ارزیابی شد. GRS به گروه های کم خطر (کمترین 20٪) ، متوسط ​​(60٪ میانی) و گروه های پرخطر (20٪ برتر) طبقه بندی شد.

محققان دریافتند که داشتن سبک زندگی نامطلوب و چاقی با خطر بیشتری برای ابتلا به T2D صرف نظر از خطر ژنتیکی آنها، ارتباط دارد. چاقی که به عنوان شاخص توده بدنیبرابر با 30 کیلوگرم بر متر مربع یا بالاتر تعریف شده است، در مقایسه با افراد با وزن طبیعی، خطرابتلا بهدیابت نوع 2را 5.8 برابر افزایش می دهد. اثرات مستقل خطر ژنتیکی بالا (در مقابل خطر ژنتیکی کم) و سبک زندگی نامطلوب (در مقابل سبک زندگی مطلوب) نسبتاً متوسط ​​بود، در حالی که بالاترین گروه از نظر خطر ژنتیکی با افزایش 2 برابری خطر ابتلا به دیابت نوع 2 در مقایسه با گروه دارای کمترین خطر ژنتیکی؛ و سبک زندگی نامطلوب با افزایش 20 درصدی خطر ابتلا بهدیابت نوع 2در مقایسه با گروه سبک زندگی مطلوب ارتباط داشت.

نویسندگان نتیجه گیری نمودند که تأثیر چاقی بر خطر ابتلا به دیابت نوع 2 بر سایر عوامل خطر حاکم است و این موضوع اهمیت مدیریت وزن را در پیشگیری از دیابت نوع 2 برجسته می کند.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2019-09-obesity-linked-fold-diabetes.html